O Κωνσταντίνος Τζούμας και η Κατερίνα Καφετζή στο maga.gr

[cc_full_width_col background_color=»f1f1f1″]Μόλις βάλεις τη συχνότητα των 87,7 fm, στις 10 το πρωί, είναι δύσκολο να μην αναγνωρίσεις τη φωνή του και τη μουσική που ξέρει να βάζει με το μοναδικό της τρόπο. Είναι η ώρα τους καθημερινώς, και για δυο ώρες μέσα από τη συχνότητα του «ΕΝ ΛΕΥΚΩ» ο Κωνσταντίνος Τζούμας και η Κατερίνα Καφετζή κάνουν τη δουλειά τους με κέφι και μας κάνουν λίγο περισσότερο χαρούμενους μέσα στη μέρα.

Εκείνος: ηθοποιός, χορευτής, ραδιοφωνικός παρουσιαστής, με πλήθος επιθέτων να τον ακολουθούν για τον τρόπο που κινείται, συμπεριφέρεται, βλέπει και προχωρά στη ζωή. Και όλη αυτή η σοφία διάχυτη στα τρία βιβλία που έγραψε για τη ζωή του, από τις εκδόσεις Καστανιώτη.

Εκείνη: ραδιοφωνική παραγωγός και διευθύντρια προγράμματος στον ΕΝ ΛΕΥΚΩ με μεγάλη αγάπη στη μουσική- σε αυτή, τη καλή μουσική, που γράφεται ακόμη και σήμερα. Καθόλου κολλημένη στο παρελθόν, με καθαρές απόψεις, χαμηλών τόνων, καλόκεφη και πάντα του παρασκηνίου. Εκλεκτικοί συγγενείς, αφού και οι δυο ταυτίζονται με κάποιον τρόπο: είναι κοσμοπολίτες, ξεχωρίζουν το καλό από το κακό, με οπτική διαφορετική και μακριά από το συνηθισμένη. Τους ζητήσαμε να μας μιλήσουν και δεχτήκανε με χαρά.

Με χαρά παρουσιάζουμε στο maga.gr δυο από τις πιο αγαπημένες φωνές του ελληνικού ραδιοφώνου, τον κύριο Κωνσταντίνο Τζούμα και τη κυρία Κατερίνα Καφεντζή aka kafka. Café Society 10 με 12 το πρωί καθημερινά.[/cc_full_width_col]

Πείτε μας δυο λόγια για τη συνάντησή σας, που αν γνωρίζω σωστά, έγινε το 2000. Πως το αποφασίσατε να βγείτε στον αέρα μαζί και να συμπληρώσετε ο ένας τον άλλον, καθένας με τον τρόπο του;

[cc_quote]έγκλημα στο Νείλο[/cc_quote]K.T. Δεν το αποφάσισε κανένας μας. Έγινε από μόνο του, θα έχετε ακούσει υποθέτω για τις εκλεκτικές συγγένειες.

Kafka: Γνωριστήκαμε στο γνωστό ποταμόπλοιο. Ήμασταν οι δυο βασικοι ύποπτοι για το Έγκλημα στο Νείλο. Η αληθεια ειναι πως ο Κωνσταντίνος πυροβόλησε ενα κροκόδειλο κι εγω έριξα έναν μουσικό στο ποτάμι για αντιπερισπασμό. Έκτοτε, τα ροκ-κροκοδειλί μποτίνια του Κωνσταντίνου εiναι το απόλυτο φετιχ της συγκεκριμένης εκπομπής.

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια αλλαγή στο ελληνικό ραδιόφωνο. Οι playlists τείνουν να εξαφανίσουν τον αυθορμητισμό από τη τυχαία επιλογή των τραγουδιών και οι παρουσιαστείς των εκπομπών γίνονται όλο και πιο δημοσιογραφίσκοι: αρέσκονται στις φωνασκίες και στις αντιπαραθέσεις. Οι Buggles τραγουδάνε video killed the radiostar. Τι άποψη έχετε για το ελληνικό ραδιόφωνο; Θα ξεφύγουμε ποτέ από τις playlists;

[cc_quote]είμαστε οι τελευταίοι των Μοϊκανών στον χάρτη των playlists[/cc_quote]K.T. Δεν παρακολουθώ το ελληνικό ραδιόφωνο. Δεν με ενδιαφέρουν τα κόλπα των δημοσιογραφίσκων και οι playlists. Ο καθένας κάνει τις επιλογές του. Είμαι με τους τεχνίτες και τους μάγους.

Kafka: Για οσα συμβαινουν υπαρχει και μια αφορμή. Για παραδειγμα το play list. Προκειται ουσιαστικα, για μια επαναληψη 800 max γνωστων τραγουδιων που ειναι αρεστα/αγαπημενα στη συντριπτικη πλειοψηφια του ακροατηριου. Γιατί;

Ίσως επειδή ο κόσμος προτιμά τον τουρισμό απο την εξερεύνηση. Ίσως επειδή ο κόσμος ειναι αφηρημένος. Ίσως επειδή ο κόσμος θέλει ν’ακούσει αυτά που ξέρει ή αυτά που του θυμίζουν όσα ήδη γνωρίζει.

Επομένως δεν μπορώ να παρεξηγήσω τον οπαδό των Nirvana επειδη θεωρει πως η μουσική σταμάτησε την ημέρα που αυτοκτόνησε ο Cobain. Oύτε κι αυτον που θεωρεί πως οι Scorpions ειναι το καλυτερο Γερμανικό group όλων των εποχων. Το θέμα ειναι πως έκαστη μπάντα έχει πουλησει παγκοσμίως περισσότερα από 75 εκατομμύρια album. Επομένως όσο κι αν εγω επιμένω πως η συγκλονιστικότερη αμερικάνικη μπάντα ειναι οι Residents και πως οι Can είναι η μουσικη κορυφη ενός σπουδαιου γερμανικου παγόβουνου…-’’Who cares?’’-, που λεει και ο Κων/νος…

Πρόσφατα ρώτησα έναν Αμερικανο φίλο με μεγάλη πείρα στις ραδιοφωνικές λίστες αν είμαστε οι τελευταίοι των Μοϊκανών στον χάρτη. Μου απάντησε ακαριαία και καταφατικά…

Τώρα, όσον αφορά στον επαγγελματία ήρωα των fm…. -‘’Αρεσκεται σε φωνασκιες ‘’, όπως γράφεις, επειδή μπερδεύει το κενό του με το κοινό του. Αλλά αν δεν κανω λάθος , αυτο ειναι ένα απο τα χαρακτηριστικα της ανθρώπινης φυλής τα τελευταια 6.000 χρονια. Ειναι κυρίως όσοι φωνάζουν για το ‘’καλο μας’’ που γράφουν ιστορια και καταγράφονται στις γνωστές λίστες.

IMG_7067

Μέσω του Εν Λευκώ και του 5/25 live session, βοηθάτε νέα συγκροτήματα να ακουστούν και σε άλλη μέρη της γης. Ποιες είναι οι πρώτες αντιδράσεις από αυτό το εγχείρημα;

K.T. Δεν έχω ιδέα. Η ΚΑΦΚΑ ξέρει καλύτερα.

Κafka: Δεν έχω πολλά να πω. Ειμαι περηφανη. Όσο περισσότερο υποστηριζουμε ο ενας τον αλλον εδω , τοσο πιο πολυ και πολλοί θ’ ακουστούμε εκει έξω.

Η μουσική, η τέχνη γενικότερα, είναι ένας τρόπος έκφρασης για τον άνθρωπο: για το φλερτ του απέναντι τραπεζιού, το ευχαριστώ στο φίλο που του στάθηκε στα δύσκολα, στα άδικα μέτρα της κυβέρνησης. Έχουν οι άνθρωποι την ίδια σχέση με τη μουσική, όπως παλιότερα; Οι Hippies στην Αμερική, οι Ted(Teddy Boys) στη Βρετανία: γεννήθηκαν μεγάλα κινήματα αδιαμφισβήτητα που είχαν ως σύμμαχο τη μουσική.

K.T. Η μουσική κάνει την αφόρητη καθημερινότητα υποφερτή και καμιά φορά σε απογειώνει. Χρειάζεται λίγη προσοχή στην προσγείωση που ακολουθεί, κυρίως αυτή των μεγάλων κινημάτων.

Kafka: Τα μεγάλα κινηματα στην εποχη μας ειναι το youtube και οι hackers. Ειμαστε μια τριχα στο μουστάκι του George Orwell. Δε μένει παρα να δούμε ποια μουσική γενιά και με ποιο τροπο θα υπογράψει το soundtrack της επόμενης προσγειωσης..

Εδώ και περίπου ένα μήνα, το δημόσιο κανάλι ραδιοτηλεόρασης παραμένει κλειστό με απόφαση των εκπροσώπων της εξουσίας και εκπέμπει παράνομα μέσω του διαδικτύου. Ποια είναι η γνώμη σας πάνω σε αυτό. Η ΕΡΤ εκτός από όλα τα άλλα, είχε και ένα σημαντικό αρχείο πολιτισμού της χώρας.

[cc_quote]είναι δυνατόν να μην υπάρχει άλλος τρόπος εξυγίανσης της ΕΡΤ;[/cc_quote]K.T. Και σπουδαίο αρχείο είχε και αφόρητη ασυδοσία και συνδικαλαρία και εξαιρετικούς συνεργάτες και τσαμπουκαλίδικη σκεπτόμενη βλακεία, αλλά είναι δυνατόν να μην υπάρχει άλλος τρόπος εξυγίανσης;

Κafka: Έχω δουλέψει στην ΕΡΤ. Στο ραδιοφωνο και στην τηλεοραση. Η τελευταία μου επαγγελματική ανάμνηση ειναι η απειλητική στάση και ο τσαμπουκάς ενος τεχνικού επειδη εμφανιζόμουν στην ώρα μου κατα την πρωινή του βάρδια και δεν τον άφηνα να πιει τον καφέ του και να καπνίσει το τσιγαρο του. Παρ’όλα αυτα ηταν εξαιρετικός στη δουλεια του. Αλλα ακόμα κι αν είσαι ικανός, το θέμα ειναι με πόσα κουσούρια μπορει να σε αφήσει η αίσθηση της μονιμότητας και της νομιμότητας όχι μόνο μέσα στην ΕΡΤ αλλα και στα πολιτικά γραφεια αυτης της χωρας.

Ενώ ο δυτικός οδεύει προς τα εμπρός, ο Έλληνας φαίνεται να δείχνει μπερδεμένος. Στις διαδηλώσεις της ΕΡΤ, πολύς κόσμος άρχισε να λέει τον Εθνικό Ύμνο, κρατώντας στα χέρια πλακάτ με φιγούρες όπως του Χατζιδάκι, του Ελύτη, της Κάλλας. Πού εντοπίζετε το λάθος του Έλληνα σήμερα;

[cc_quote]διαστρεβλωμένη αντίληψη για πρωτοτυπία[/cc_quote]K.T. Έχει τραγουδηθεί χρόνια τώρα: Πήραμε τη ζωή μας λάθος κι αλλάξαμε ζωή. Αλλά ενώ πήραν τη ζωή τους λάθος, δεν άλλαξαν ζωή, είναι κολλημένοι σ’ ένα γραφικό και ξεθωριασμένο παρελθόν, χαμένους παραδείσους και διαστρεβλωμένη αντίληψη για πρωτοτυπία.

Kafka: Εχω αποφασισει – για όσο αντέξω -, να εντοπίζω την προσπάθεια που καταβάλλουμε όλοι μας και ο κάθε ενας απο εμάς. Κι επειδή αυτη η χωρα εχει μεγάλη παραδοση στο διαλογο μέσω αλληλοκατηγοριών, λέω να πρωτοτυπησω και να διαδίδω μόνο τα καλά νέα .

Και όχι μόνο αυτό. Τελευταία τα πράγματα έχουν αγριέψει πολύ. Από τη μία, όλοι λένε ότι Αθήνα είναι πηγαίνει κατακόρυφα προς τα κάτω, από την άλλη ο κύριος Καμίνης δέχεται επιθέσεις από τους πολίτες μόλις ανακοινώνει κάποια αλλαγή. Έχετε και οι δυο ταξιδέψει πολύ, τι χρειάζεται επειγόντως η Αθήνα, σαν κέντρο αποφάσεων που είναι, που μετέπειτα θα εξαπλωθεί στην Ελλάδα ολόκληρη;

K.T. Ατσούμπαλα θρεφτάρια, άμυαλοι εξεγερμένοι, γκάγκαροι ΚΔΟΑ θέλουν κομμάτι από τη διασημότητα των 15 λεπτών και επιδίδονται σε εκθαμβωτικές ασχήμιες. Ποιός έχει το κύρος να τους πει «Την κουρελού σας αλλού»

Κafka: Εάν δεν μπορείς ν’ αλλάξεις τον κόσμο άλλαξε τον εαυτό σου.

Αν κάτι λέγατε στους νέους, όπως και εμείς, που σας ακούμε καθημερινά στο Café Society, τι θα ήταν; Αρκεί να σκεφτείτε, το πόσο δύσκολο είναι αυτό. Τώρα, που όλα φαίνονται αδύναμα και η ανεργία καλπάζει.

K.T. Δίπλα σε αυτή την αφόρητη κοινωνία, φτιάξτε τη δική σας με τις δικές σας αρχές. Γίνεται.

Οι σχέσεις σας με τα social media,ποιες είναι;. Στο facebook, κυρία Καφετζή, έχετε δικιά σας σελίδα και αντίστοιχα ένα fan page με χιλιάδες μέλη, και εσείς Κωνσταντίνε.

Kafka: Είμαι κυκλοθυμική στον τροπο με τον οποίο διαχειρίζομαι τα social media. Εξαφανίζομαι κι εμφανίζομαι κατά βούληση. Απο την αλλη μερια μ’αρεσει να μοιράζομαι τη μουσική. Και μ’αρεσει να μαθαινω. Βεβαίως, οι λέξεις μαθαίνω και μοιράζομαι είναι πολύ σχετικές μπροστά στην οθόνη.

K.T. Έχω υπάρξει πολύ κοινωνικός και πολύ επικοινωνιακός. Δεν έχω χώρο για social media. Είμαι παλιάς κοπής και για κάποιους vintage.

Θα ήθελα να μου μιλήσετε για έναν αγαπημένο σας προορισμό, όπου θα μπορούσατε να φύγετε αμέσως και να μείνετε εκεί μόνιμα.

K.T. Θα μπορούσα να κάνω ένα χειμώνα εκπομπές καθημερινά στο Μανχάταν, τον επόμενο στο Μπουένος Άιρες, μετά στο Σύδνεϋ, στο Τόκιο και πίσω στην Αθήνα, σε συνεργασία με ξένους ραδιοσταθμούς που εκπέμπουν στο ίδιο μήκος γούστου και μουσικής. Ένας κύκλος γνωριμιών με διαφορετικές φυσιογνωμίες ραδιοφώνου απ’ όλες αυτές τις πόλεις. Μια ωραία συμφωνία. Αλλά πού τέτοια τύχη.

Kafka: Σε αντίθεση με τον Κωνσταντίνο, η πολυκοσμία με αποσυντονιζει. Θελω ορίζοντα, να βλεπω μεχρι εκει που φτάνει το μάτι μου κι ακόμα πιο πέρα. Οτιδήποτε άλλο με στριμώχνει. Άρα… ευχαρίστως θα έκανα εκπομπές μέσα απο ενα φάρο ή επάνω σ’ενα ποταμόπλοιο..

Πέραν της μουσικής, τρέφετε και μεγάλη αγάπη για τα βιβλία. Προτείνετέ μας δυο τίτλους, που θα πρέπει να διαβάσει ο κάθε νέος.

K.T. Να διαβάσει ό,τι θέλει ο καθένας. Δεν έχουμε όλοι τα ίδια γούστα.

Κafka: Nα διαβάσει την ιστορία του γκουρμέ που όλη του τη ζωή έψαχνε να δοκιμάσει τη Θιβετιανη ροδακινόπιτα και εξουθένωσε αγρίως τον εαυτό του και όσους αγαπουσε. Μέχρι που έφτασε κάποια στιγμή μετά απο χρόνια στο μοναστήρι, όπου έφτιαχναν αυτή την περίφημη πίτα, για να πάρει από τους μοναχούς την εξής απάντηση –‘’συγνώμη δεν έχουμε, μας τελειωσαν τα ροδάκινα…’’ , ‘’εντάξει’’, τους ειπε, ‘’τότε δωστε μου μια μηλόπιτα..’’

Και στη τελική, μόνο οι εραστές επιβιώνουν; Ο Jim Jarmusch, αυτό λέει μέσα από τη νέα του ταινία.

[cc_quote]δεν κοιμάται αγκαλιά με τα χειροκροτήματα[/cc_quote]K.T. Η αλήθεια είναι ότι οι ερωτευμένοι, παρά τη λεηλασία του χρόνου, καταφέρνουν κι επιβιώνουν. Δεν μου πολυαρέσει ο τίτλος του εραστή. Αλλά ο Τζάρμους είναι ιδιαίτερος κινηματογραφιστής. Και ο κινηματογράφος είναι η τέχνη η κατεξοχήν στρογγυλοκαθισμένη στον θρόνο της ματαιοδοξίας.

Kafka: Οσο ‘επιτυχημενος’ κι αν είσαι σ’αυτο που κάνεις, όσους δημιουργικούς δαίμονες κι αν εχεις να εκπληρώσεις, στο τέλος της ημέρας, της κάθε ημέρας, υπάρχει σοβαρή περίπτωση να καταλήξεις ένα σέξι ερείπιο ή μια τουριστική ατραξιόν σε κάποιο νεκροταφείο. Όπως μου αρέσει να λέω, κανείς δεν κοιμάται αγκαλιά με τα χειροκροτήματα. Πόσο μάλλον με τις ροδακινόπιτες.

Kafka: κάτι τελευταίο…αυτή η συνέντευξη δεν θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί χωρίς τη μουσική υπόκρουση της παρακάτω play–λίστας.

1. Berimbau – Astrud Gilberto
2. Τhe Ocean –Richard Hawley
3. Nocturn – Kate Bush
4. Desert Raven – Jonathan Wilson
5. Thea – Goldfrapp

Αυτή η συνέντευξη δεν θα γινόταν πραγματικότητα χωρίς τη βοήθεια της Ιωάννας Βαρέλη. Ενός μυαλού που παίζει συνέχεια μουσική.
[cc_break]

Σχόλια

By | 2017-04-23T22:27:19+00:00 30 Αύγουστος, 2013|
RADIO CHAT