Ο τουρισμός είναι μονόδρομος

[cc_full_width_col background_color=»f1f1f1″ shadow_color=»888888″ radius=»6″]Ο Δρ. Δημήτριος Μπούχαλης είναι Καθηγητής Τουρισμού, Μάρκετινγκ και Τεχνολογίας και Υποδιευθυντής του Κέντρου Τουριστικής Έρευνας του Πανεπιστημίου του Bournemouth στην Αγγλία. Είναι, επίσης, πρόεδρος του IFITT (International Federation for IT and Travel & Tourism), ενώ έχει εκλεγεί μέλος της Παγκόσμιας Ακαδημίας Τουρισμού.

Όντας ειδικός στη στρατηγική διοίκηση και στο μάρκετινγκ τεχνολογιών επικοινωνίας και πληροφόρησης (ICTs) στην τουριστική βιομηχανία, στη διαχείριση των καναλιών διανομής του τουριστικού προϊόντος, καθώς και στο τουριστικό μάρκετινγκ και μάνατζμεντ, έχει ασχοληθεί με μελέτες FP5 και FP6 της Ευρωπαϊκής Επιτροπήσς, ενώ συμβουλεύει τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού, το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ταξιδίων και Τουρισμού και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στους τομείς της Τεχνολογίας Πληροφοριών και του Τουρισμού.

Όπως αντιλαμβάνεστε, μιλάμε για έναν ιδιαίτερα πολυάσχολο επιστήμονα που γνωρίζει σε βάθος τόσο τα προβλήματα, όσο και την δυναμική του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Στην συνέντευξη που μας παραχώρησε μιλάει ‘έξω από τα δόντια’ για τις παθογένειες του εν λόγω κλάδου στην Ελλάδα, ενώ δεν διστάζει να καταφερθεί εναντίον των συντεχνιών που τον λυμαίνουν χρόνια τώρα. [/cc_full_width_col]

Ζείτε και εργάζεστε στο εξωτερικό. Ποιο είναι το positioning της Ελλάδας στο μυαλό των ξένων; Είναι το sea, sun, ouzo & souvlaki;

[cc_quote]αυτό που είναι σημαντικό είναι να μην κοιτάς τον αριθμό των τουριστών, αλλά πόσα χρήματα αυτοί αφήνουν στον τόπο[/cc_quote]Η εικόνα και η θέση της Ελλάδας έχει διαφοροποιηθεί ραγδαία, τα τελευταία δυο χρόνια, λόγω της οικονομικής κρίσης. Ενώ αντιλαμβάνονται την κουλτούρα, τον πολιτισμό και τις ομορφιές της Ελλάδας, τα δυο τελευταία χρόνια θεωρούν την Ελλάδα και τους Έλληνες σαν την αφορμή ενός διαλόγου και μιας κρίσης, η οποία αγγίζει αρκετά το πορτοφόλι και τη δική τους οικονομία. Ως εκ τούτου, μας βλέπουν λίγο παράξενα, με δυσπιστία. Ο αριθμός των τουριστών αυξάνει σιγά-σιγά, αλλά σε σχέση με άλλες ανταγωνιστικές χώρες αυξάνει πολύ πιο λίγο και αυτό που είναι σημαντικό είναι να μην κοιτάς τον αριθμό των τουριστών, αλλά πόσα χρήματα αυτοί αφήνουν στον τόπο.

Ποιο είναι, λοιπόν, το προφίλ των τουριστών που επιλέγουν την Ελλάδα;

[cc_quote]Τα λιμάνια και τα αεροδρόμια μας είναι χάλια [/cc_quote]Η Ελλάδα φέρνει πάρα πολλούς τουρίστες και μάλιστα πολύ διαφορετικούς τουρίστες. Φέρνει τουρίστες που πηγαίνουν στην Μύκονο και στη Σαντορίνη και πληρώνουν 250 ευρώ το δωμάτιο, μέχρι και εκείνους που πληρώνουν 9 ευρώ το βράδυ σε ένα πολύ μικρής κατηγορίας ξενοδοχείο στο Φαληράκι. Έχουμε μεγάλη γκάμα από προϊόν και μεγάλη γκάμα πελατών. Το προφίλ των τουριστών που έρχονται είναι ανομοιογενές και έχει μεγάλη ποικιλομορφία. Υπάρχουν οι τουρίστες του πακέτου που έρχονται με charters και υπάρχουν και οι πολύ ακριβοί τουρίστες. Γενικά, η Ελλάδα σαν προϊόν, στη μεγάλη του πλειοψηφία, δεν είναι ακριβό, γιατί δεν έχει τις υποδομές να το υποστηρίξει. Τα λιμάνια και τα αεροδρόμια μας είναι χάλια και μέχρι πρόσφατα δεν μπορούσαμε να νοικιάσουμε ένα αυτοκίνητο με οδηγό. Οι λιμουζίνες είναι μια πονεμένη ιστορία.

Ποιοί είναι οι κύριοι ανταγωνιστές της Ελλάδας;

[cc_quote]Στην Ισπανία, ενώ και σ’ αυτή υπάρχει τεράστιο οικονομικό πρόβλημα με 25% ανεργία μάλιστα, δεν βγαίνουν κάθε μέρα να τα σπάνε και να βλέπουν στα κανάλια σε όλον τον κόσμο, όπως π.χ. γίνεται με τους Έλληνες, ότι σπάνε τη Βουλή τους! [/cc_quote] Είναι κυρίως η Τουρκία, η Ισπανία, η Πορτογαλία, η Αίγυπτος, η Ιταλία είναι λίγο διαφορετική χώρα, και η Μάλτα ως ένα βαθμό. Είναι κυρίως οι μεσογειακές χώρες, που έχουν θάλασσα και κουλτούρα.

Η Τουρκία είναι μια χώρα με φανταστική, φαινομενική ανάπτυξη. Έχουν πολύ ισχυρό ιδιωτικό τομέα, ο οποίος αναπτύσσεται πάρα πολύ γρήγορα, ενώ η κυβέρνησή τους βοηθά τον τουρισμό. Δεν υπάρχουν 500 σωματεία, που με τα συντεχνιακά τους δεν αφήνουν τα πράγματα να γίνουν όπως πρέπει. Η Πορτογαλία δίνει πραγματικά καλή φιλοξενία σε ένα περιβάλλον, το οποίο θέλει να σε βοηθήσει και δεν είναι αρπαχτικό. Οι Ισπανοί είναι πάρα πολύ καλοί υπό την έννοια της οργάνωσης, διότι τα ξενοδοχεία τους είναι πλέον αλυσίδες και είναι επαγγελματίες σε αυτό που κάνουν.

Η κρίση έχει επηρεάσει πολύ λιγότερο την Ισπανία απ’ ότι την Ελλάδα, διότι η Ισπανία έχει ανοίξει το air space της, έχει αρκετές αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, και γενικά προσαρμόζει το προϊόν της στις καταστάσεις της κρίσης. Επίσης, ενώ και σ’ αυτή υπάρχει τεράστιο οικονομικό πρόβλημα με 25% ανεργία μάλιστα, δεν βγαίνουν κάθε μέρα να τα σπάνε και να βλέπουν στα κανάλια σε όλον τον κόσμο, όπως π.χ. γίνεται με τους Έλληνες, ότι σπάνε τη Βουλή τους!

Η Ελλάδα είναι δύσκολο να φέρει low cost airlines γιατί είναι πιο μακριά. Η ιδανική απόσταση είναι 2-2.5 ώρες πτήσης. Η Ελλάδα είναι 3-4 ώρες πτήσης οπότε είναι δύσκολο, ειδικά από την Αγγλία, να ταξιδέψεις με low cost. Όταν δεν υπάρχουν πελάτες, γιατί για να πετάξει μια low cost πρέπει να έχει 80% πληρότητα, πρέπει να βρει πελάτες ή να το κόψει. Εμάς, οι περισσότεροι προορισμοί τον χειμώνα, στο τέλος Οκτωβρίου, αδειάζουν εντελώς, άρα είναι πολύ δύσκολο για κάποιες από αυτές τις εταιρείες να πετάξουν.

Greece All time Classic: Πώς κρίνετε την νέα επικοινωνιακή καμπάνια του Υπουργείου Τουρισμού που στοχεύει στο rebranding της χώρας μας;

[cc_quote]Το branding μπορεί να δουλέψει μόνο όταν έχουμε φτιάξει το προϊόν και μπορούμε να το εξυπηρετήσουμε σωστά[/cc_quote]Είναι αρκετά όμορφο αισθητικά. Ωστόσο δεν έχει αντικαταστήσει το λογότυπο. Το λογότυπο του Υπουργείου παραμένει το ίδιο. Αυτό είναι ένα slogan της επικοινωνιακής πολιτικής, πράγμα το οποίο έχει δημιουργήσει μεγάλο μπέρδεμα στην αγορά, γιατί δεν ξέρει κανείς το τι είναι ακριβώς τι.

Στην Ελλάδα όλοι μιλάνε για branding. Εγώ είμαι εναντίον του branding. Ας κάνουμε τη δουλειά μας όμορφα και ωραία, να δίνουμε ένα ωραίο πρωινό, να έχουμε καθαρά ταξί που δεν κλέβουν τον πελάτη και το branding είναι δευτερεύον σε όλη την ιστορία. Άλλωστε το branding είναι μια υπόσχεση στον πελάτη. Αυτήν την υπόσχεση πρέπει να την παραδώσουμε με το παραπάνω και να ξεπεράσουμε τις προσδοκίες του. Και ενώ έχουμε μοναδικές φυσικές και πολιτιστικές πηγές, τις καταστρέφουμε με σκουπίδια, απεργίες, έλλειψη επαγγελματικότητας και χαλάμε την υπόσχεση. Το branding μπορεί να δουλέψει μόνο όταν έχουμε φτιάξει το προϊόν και μπορούμε να το εξυπηρετήσουμε σωστά.

Ο ήλιος είναι μόνιμος κάτοικος Ελλάδας. Τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν, όμως, ότι οι τουρίστες, μας προτιμούν μόνο το καλοκαίρι. Γιατί η Αθήνα, σε αντίθεση με άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, δεν έχει υψηλό τουρισμό όλο τον χρόνο;

Το Λονδίνο, για παράδειγμα, έχει καταπληκτικά resources, έχεις πολλά πράγματα να κάνεις τον χειμώνα, όλα τα μουσεία είναι δωρεάν, τα πάντα ανοίγουν και κλείνουν στην ώρα τους, σέβονται τον πελάτη τους, δεν είναι πότε θα κάνει απεργία ο καθένας. Λειτουργούν όλες οι υποδομές, τα μέσα μεταφοράς. Έρχεται ο κόσμος και περνάει όμορφα, τον σέβονται, το πληρώνει ακριβότερα, αλλά περνάει καλά.

Έχουμε χειμερινούς προορισμούς; Πώς κατάφερε η Βουλγαρία να αναδείξει το Bansko σε έναν τόσο δημοφιλή προορισμό τα τελευταία χρόνια;

[cc_quote]Για να πας στα Καλάβρυτα από το αεροδρόμιο της Αθήνας πρέπει πρώτα να έχεις κάνει τη διαθήκη σου[/cc_quote]Υπάρχουν χιονοδρομικά κέντρα και μάλιστα αρκετά και κάποια από αυτά κάνουν πολύ καλή δουλειά. Τα Καλάβρυτα, για παράδειγμα, λειτουργούν σχεδόν αποκλειστικά με Έλληνες. Για να μη βιαστούμε να πούμε πράγματα, δεν είναι μόνο θέμα επικοινωνίας.

Για να πας στα Καλάβρυτα από το αεροδρόμιο της Αθήνας πρέπει πρώτα να έχεις κάνει τη διαθήκη σου, γιατί ο δρόμος Αθηνών-Πατρών δεν είναι ένας δρόμος που οδηγείται εύκολα. Είναι ένας δρόμος για πολύ adventurous οδηγούς. Έχει έναν καλό προορισμό, έχει καλές τιμές και πολύ καλές υποδομές. Συνήθως οι χώρες που αναπτύσσονται τώρα, έχουν φτιάξει πιο καινούργια προϊόντα. Ένα πολύ μεγάλο μέρος των υποδομών της Τουρκίας, Αιγύπτου και Κροατίας είναι ολοκαίνουργιο, ενώ η Πορτογαλία έχει καταπληκτικές υποδομές σε αυτοκινητόδρομους και αεροδρόμια.

Έχουν οι Έλληνες επιχειρηματίες «τουριστική συνείδηση»;

[cc_quote]Στις βόρειες χώρες ξέρεις πως αν πας σε ένα εστιατόριο, η τουαλέτα τους θα είναι καθαρή. Στην Ελλάδα είναι gambling, λες και πας στο καζίνο![/cc_quote]Δεν μπορούμε να τους βάζουμε όλους σε ένα σακί. Κάποιο 15%-20%-30% των επιχειρηματιών έχουν τουριστική συνείδηση και δίνουν καταπληκτικό προϊόν, το οποίο συναγωνίζεται με όλο τον κόσμο. Και υπάρχει και ένα άλλο ποσοστό που είναι οι Έλληνες της αρπαχτής, οι οποίοι δίνουν ένα άσχημο προϊόν. Αυτό είναι και το πρόβλημα της Ελλάδας άλλωστε: είναι πού θα πέσεις! Δεν είναι ομοιογενώς καλά τα πράγματα. Στις βόρειες χώρες, για παράδειγμα, υπάρχουν κανόνες, τους οποίους οι άνθρωποι σέβονται και ξέρεις πως αν πας σε ένα εστιατόριο, η τουαλέτα τους θα είναι καθαρή. Στην Ελλάδα είναι gambling, λες και πας στο καζίνο!

Πώς μπορεί η τεχνολογία να βοηθήσει τον τουρισμό;

[cc_quote]Η τεχνολογία βοηθάει τον τουρισμό σε πάρα πολλά επίπεδα[/cc_quote]Η τεχνολογία βοηθάει τον τουρισμό σε πάρα πολλά επίπεδα. Το πρώτο πράγμα που κάνει είναι ότι βοηθάει εσωτερικά τις επιχειρήσεις να οργανωθούν και να δουλεύουν συντονισμένα. Μετά, η τεχνολογία βοηθάει την επικοινωνία με τους άλλους ανθρώπους με τους οποίους παράγουμε το τουριστικό προϊόν μαζί. Άρα τα ταξιδιωτικά γραφεία με ξενοδοχεία, με τις μεταφορές μπορούν να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία για να δουλέψουν ομαλά σαν μια αλυσίδα παραγωγής.

Ο τουρισμός βοηθάει την επιχείρηση και το κράτος να επικοινωνήσουν με όλους τους stakeholders και πελάτες τους μέσα από το website. Αυτό είναι στο web1.0 περιβάλλον. Πλέον, στο web2.0 περιβάλλον έχουμε engagement μέσα από την τεχνολογία, δηλαδή ο πελάτης μιλάει κατευθείαν με την επιχείρηση και έχει συνεχή, δυναμική αλληλεπίδραση. Παράγει user-generated content, δηλαδή παράγει δικό του περιεχόμενο, βγάζει φωτογραφίες και βίντεο, τα οποίο μοιράζει μέσα στα κανάλια κοινωνικής δικτύωσης.

[cc_quote]Οι επιχειρήσεις, που χρησιμοποιούν τα κανάλια κοινωνικής δικτύωσης έξυπνα, κερδίζουν πλεονεκτήματα. Αυτές που δεν τα χρησιμοποιούν, χάνουν γιατί δεν έχουν αλληλεπίδραση με τους πελάτες τους[/cc_quote]Εάν κάποιος θέλει να δώσει ένα κακό προϊόν και να είναι μια κακή επιχείρηση, πλέον δε μπορεί να κρυφτεί από πουθενά. Υπάρχει πλέον διαφάνεια και αυτό είναι πολύ καλό γιατί κανένας δε θέλει κακή υπηρεσία.

Οι επιχειρήσεις, που χρησιμοποιούν τα κανάλια κοινωνικής δικτύωσης έξυπνα, κάνουν engagement με τους πελάτες τους και κερδίζουν πλεονεκτήματα. Αυτές που δεν τα χρησιμοποιούν, χάνουν γιατί δεν έχουν αλληλεπίδραση με τους πελάτες τους. Στηρίζονται σε παλιά, παραδοσιακά μέσα για να έχουν επικοινωνία με τους πελάτες τους, πράγμα το οποίο έχει πολύ σημαντικά οικονομικά κόστη, διότι όταν έρχεται ένας tour operator και σου παίρνει το δωμάτιο σου πολύ φθηνά, ενώ εσύ θα μπορούσες να το πουλήσεις μέσα από προβολή και δικτύωση, έχεις ένας κόστος διανομής και μια εξάρτηση που μπορεί να σε οδηγήσει σε ελάχιστα περιθώρια κέρδους. Το IFITT, του οποίου είμαι πρόεδρος, φέρνει μαζί επαγγελματίες του τουρισμού και της τεχνολογίας και βοηθά στο να βρεθούν καινοτόμες λύσεις για τεχνολογικά υποστηριζόμενες πρωτοτυπίες στον τουρισμό.

Για μερικούς ο τουρισμός οδηγεί, μεταξύ άλλων, σε εμπορευματοποίηση της ελληνικής Ιστορίας. Ποία είναι η δική σας άποψη;

[cc_quote]Δεν παράγουμε κάτι. Μόνο τουρισμό και λίγο ναυτιλία έχουμε. Άρα αυτό που πρέπει να δούμε είναι πώς να τα κάνουμε αυτά καλά[/cc_quote] Ο τουρισμός βοηθάει την περιοχή να ανακαλύψει την ιστορία και την κουλτούρα της και να την παρουσιάσει με τον καλύτερο τρόπο. Πράγματι, σε μερικές περιπτώσεις, αυτό το εμπορευματοποιεί και δεν το κάνει και καλά. Αν μην γελιόμαστε στο 95% των περιπτώσεων δεν έχουμε άλλες επιλογές, ειδικά στην Ελλάδα, από το να κάνουμε τουρισμό. Για παράδειγμα η Κως δεν έχει άλλα πράγματα που να μπορεί να κάνει. Δεν έχουμε τη δυνατότητα να μην κάνουμε τουρισμό για να μη «χαλάσουμε» την κουλτούρα μας. Δεν έχουμε αυτοκινητοβιομηχανία, δεν παράγουμε κάτι. Μόνο τουρισμό και λίγο ναυτιλία έχουμε. Άρα αυτό που πρέπει να δούμε είναι πώς να τα κάνουμε αυτά καλά.

Ο τουρισμός είναι μονόδρομος στην Ελλάδα και όσο πιο γρήγορα το καταλάβουμε και αρχίσουμε να σεβόμαστε τα χρήματα των τουριστών και την επαγγελματική μας υπόσταση, τόσο το καλύτερο. Η ιστορία μας είναι ένας τεράστιος πλούτος. Αν την παρουσιάσουμε σωστά και αν βάλουμε τον επισκέπτη να ζήσει εμπειρίες, που σχετίζονται με την ιστορία μας, συχνά με τη βοήθεια της τεχνολογίας, όπως augmented reality, θα μπορέσει να εκτιμήσει καλύτερα την κουλτούρα και τον πολιτισμό μας.

Ποιο θα ήταν το πρώτο πράγμα που θα προτείνατε στον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμό;

[cc_quote]η κάθε ομάδα εργαζομένων ή επιχειρηματιών αποσκοπεί στο να βολέψει τη δική της κατάσταση. Θα πρέπει να καταλάβουμε πως οι συντεχνίες δεν μπορούν να συνεχίσουν να καταστρέφουν το τουριστικό προϊόν και την Ελλάδα κατά συνέπεια[/cc_quote]Δεν είχα ποτέ επαγγελματική ενασχόληση με τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού, γιατί δεν μου το ζήτησαν και ποτέ άλλωστε. Υπάρχουν πάρα πολλά πράγματα, τα οποία θα πρέπει να γίνουν για το νοικοκύρεμα της χώρας. Υπάρχουν πράγματα, τα οποία λέμε τα τελευταία 20 χρόνια για το πώς θα φτιάξουμε υποδομές, πώς να εκπαιδευτεί ο κόσμος, πώς να δίνουμε ένα καλό προϊόν, πώς να βγάλουμε από τη μέση όλους αυτούς, οι οποίοι κάνουν αρπαχτές και δίνουν κακή υπηρεσία και πώς να συντονίσουμε και να προβάλλουμε το προϊόν μας σε παγκόσμιο επίπεδο μέσα από τεχνολογία και μέσα από άλλα κανάλια μάρκετινγκ.

Είναι παγιωμένα αυτά τα πράγματα τα οποία ζητάμε πάρα πολλά χρόνια τώρα, αλλά συντεχνιακά η κάθε ομάδα εργαζομένων ή επιχειρηματιών αποσκοπεί στο να βολέψει τη δική της κατάσταση. Θα πρέπει να καταλάβουμε πως οι συντεχνίες δεν μπορούν να συνεχίσουν να καταστρέφουν το τουριστικό προϊόν και την Ελλάδα κατά συνέπεια. Κανένας δεν μας χρωστάει το βιός μας. Κανένας δεν έχει την υποχρέωση να χαλάσει τα λεφτά του και τις πιο καλές μέρες του χρόνου του μαζί μας, εάν δεν του δώσουμε την υπηρεσία την οποία χρειάζεται.

Σχόλια

By | 2017-04-23T22:28:46+00:00 30 Νοέμβριος, 2012|
RADIO CHAT